28 December 2012

RASULULLAH


Rasulullah S.A.W bersabda "Sebarkan Walaupun
Daripada Sepotong Ayatku" ..

5 perkara orang Islam patut tahu berkenaan dengan kesihatan Al-Quran ada mengajar kita menjaga kesihatan dengan membuat amalan seperti berikut ::


1. Mandi pagi sebelum subuh atau sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik . Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak yang terkumpul . Kita boleh lihat orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tidak gemuk .


2. Rasulullah SAW mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi . Mujarabnya , Insha Allah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).


3. Waktu solat subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa) . Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrain . Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud . Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah . Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan .


4. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut . Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama ayam . Dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit . Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion + ve, manakala dalam ikan mengandungi ion-ve , jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindak balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita . Orang yahudi suka memakan ikan tanpa bercampur dengan makanan berasaskan ayam .


5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan kanan dan bila habis hendaklah menjilat jari . Begitu juga ahli sains telah menjumpai bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari , iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur . (Enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam) . Sabda Nabi Ilmu itu milik Tuhan , barangsiapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan InsyaAllah , Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya  .



Cara senang utk dptkan pahala walaupun slps mati . ::



-Pasang kipas di surau/masjid wlaupun 1 , setiap kali org guna , anda dpt pahala walau slps mati .
-Derma kerusi roda di hospital . Setiap kali psakit guna , anda akn dpt pahala . 
-Beri baju kpd org , setiap kali org pakai , anda dpt pahala .
-Beri makanan kpd org , anda dpt pahala selagi makanan itu mnjadi darah dagingnya .
-Menyampaikan ilmu yg bermanfaat , selagi mereka mengamalkan pahala anda tetap ada .



7 kalimat yg harus di biasakan.. 

1.Bismillahirrahmannirrahim - Setiap hendak melakukan sesuatu. 


2.Alhamdulilah - Setiap habis melakukan sesuatu. 


3.Astagafirullah - Jika melakukan sesuatu yg buruk. 


4.InsyaAllah - Jika ingin melakukan sesuatu pada masa yg akan dtg. 


5.Laa hawla walaaquwwata illaah billaah - Bila tidak dpt melakukan sesuatu yg agak berat/melihat hal yg buruk.


6.Innalillahi wainna ilaihi rojiun - Jika melihat/menghadapi musibah atau menerima khbr kematian. 


7.Lailaha illallah - Bacalah siang dan malam sebanyak-banyaknya. 

No comments:

Post a Comment